سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط محراب در 92/3/28:: 12:37 صبح

نقد انیمیشن گیسو کمند Tangled
جادوی عشق


Tangled-Cover

مشخصات فیلم:

Tangled (2010)   (گیسو کمند (مجعد، ژولیده

Ratings: 7.8/10

Directors: Nathan Greno, Byron Howard

Country: USA

Production Co: Walt Disney

 

داستان فیلم:

داستان برگرفته از افسانه راپانزل یا راپونزل Rapunzel (یک افسانه آلمانی) است که فیلهمای مختلفی از آن ساخته شده و شباهت‌های چشمگیری با افسانه رودابه و زال در شاهنامه دارد.

 در قصر پادشاه ملکه ی باردار در وضع حمل دچار مشکل شده و در حال مرگ بود که عصاره یک گل جادویی را به ملکه خوراندند تا اینکه ملکه وضع حمل کرد و دختری متولد شد (راپانزل) که موهای دختر قدرت جادویی داشت.

پیرزن جادوگری نوزاد را دزدیده و در خانه ای بالای برج حبس می کند تا با قدرت موهای دخترک عمر جاویدان و جوانی خود را حفظ کند. دخترک بزرگ می شود و جادوگر را مادر خود میپندارد و از دنیای بیرون خانه هیچ خبری ندارد تا اینکه دزدی در حال فرار وارد خانه او شد. پسر جوان (دزد)پس از فهمیدن ماجرا دخترک را به شهر میبرد تا دنیای بیرون و فانوسهای شهر را ببیند.

 

Tangled-old w

 

زن جادوگر پس از فهمیدن ماجرا به جستجوی دخترک و آن پسر میرود و در این تعقیب و گریزها دخترک پی به هویت اصلی خود میبرد. زن جادوگر دختر را پیدا کرده و به زور زندانی میکند. پسر جوان وقتی برای کمک میرسد با ضربه کاری جادوگر به حالت مرگ می افتد. دخترک قصد دارد با قدرت موهای خود پسر زخمی را از مرگ نجات دهد اما پسر موهای دختر را کوتاه میکند تا قدرت جادوی پیرزن باطل شود. پیرزن با از دست دادن قدرت جادویی موها از بالای برج سقوط کرده می میرد. دخترک نیروی جادویی خود را از دست داده و ناامیدانه شاهد مرگ عشق خود است. اما اینبار گریه ی عاشقانه دختر و اشک چشمش قدرت جادویی می شود که پسر را از مرگ نجات می دهد و در نهایت دخترک همراه پسرجوان به آغوش خانواده خود در قصر بازمی گردد.

 

 

نقد فیلم:

1- عشق :

پیام اصلی فیلم "جادوی عشق" است بعنوان نیروی برتر جهان. اما سوال این است کدام عشق؟

عشق در دیگاه غرب یک پدیده دنیوی و مربوط به حالات درونی انسان است بدون در نظر گرفتن اینکه عاشق و معشوق خداپرست باشند یا نباشند. در نگرش اومانیستی (انسان محوری) عشق یک پدیده مستقل است و یکی از تجلی های قدرت انسان که منشا درونی دارد و یا اینکه اگر منشا آسمانی برای آن تعریف شود تحت عنوان "نیروی عشق" یا "الهه عشق" که یه منبع موهوم و گنگ است تعریف میشود و در عرفانهای نوظهور کذایی هم بسیار از آن استفاده میکنند.

بهرحال از نگرش توحیدی گریزان است و معلوم نیست جایگاه خداوند یکتا در این پدیده چیست.

آمار طلاق و وضعیت خانواده ها بهترین سند جهت بررسی عشق از نوع غربی آن است. اگر واقعا چنین عشقی ماهیت درست و قدرتمندی دارد چرا وضعیت خانواده در غرب رو به فروپاشی است؟ همچنین در کشورهای شرق و ایران از همان زمان که نگرش عده ای به سمت غرب متمایل شده چنین آمار طلاق بالا رفته؟

عشق زمینی بدون خدا هیچ ارزشی در اسلام ندارد و حتی در خصوص عشق زمینی که به عشق خدایی منتهی شود نیز تشکیک وجود دارد. تنها چیزی بنام "محبت" با تعاریف و شرایط خاص تایید میشود. امام صادق (ع) می فرمایند: دل هایی که از یاد خدا خالی شده  خداوند محبت غیر خود را به آنها چشانده است!

 

Tangled-love

 

Tangled-love-P

2- انحرافات جنسی:

مورد بعدی القاء و عادی سازی رابطه بین یک دختر خردسال و پسر جوان است. همچنین همانند همه آثار هالیوودی ترویج رقص و موسیقی و استفاده از محرکهای جنسی در فیلم مشاهده می شود.

Tangled-love-T

 

3- تغییر جای ارزش ها و ضد ارزشها :

براحتی دزد ولگرد خلافکار را در ذهن ببینده محبوب و دوست داشتنی جلوه میدهد و بین دزد و دخترک یک عشق نیرومند جادویی برقرار میکند!

در سینمای قبل از انقلاب این نوع انحراف فراوان به چشم میخورد مثلا یک پسر دزد ولگرد عاشق یک دختر فاحشه میشود و بین آنها عشق آسمانی شکل میگیرد! حتی گاهی با هم به دزدی یا انجام خلافهای دیگر هم میروند!

************

در ادامه انیمیشن در سال 2012 یک انیمیشن کوتاه نیز ارایه گردید که مشخصات آن بشرح زیر می باشد:

 

Tangled Ever After (2012) گیسو کمند در ادامه

Ratings: 7.7/10

Directors: Nathan Greno, Byron Howard

Country: USA

Production Co: Walt Disney

 

مراسم ازدواج راپونژل و پسرک دزد در حال اجراست که حلقه های ازدواج گم می شود کی طی حوادث و تعقیب و گریزهایی از نوع صحنه های انیمیشنهای "تام و جری" بالاخره در لحظه مورد نیاز توسط اسب و آفتاب پرست آماده و ارائه می شوند. 

************

والسلام


کلمات کلیدی :