سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط محراب در 92/3/22:: 5:18 عصر

نقد انیمیشن سیندرلا 3 پیچشی در زمان Cinderella III-A Twist in Time

تقدیری که فرشته ها نوشتند


Cinderella III-A Twist in Time-Cover1

مشخصات انیمیشن :

 

Cinderella III: A Twist in Time (Video 2007) سیندرلا 3 - پیچشی در زمان

Ratings: 5.9/10

Director: Frank Nissen

Country: USA

Production Co: DisneyToon

 

داستان انیمیشن :

 

در قسمتهای قبل سیندرلا در اثر اتفاقی با شاهزاده آشنا میشود و با او ازدواج میکند و زندگیش کاملاً تغییر میکند و در اینجا شروع داستان با آواز خواندن سیندرلا در قصر آغاز میشود که دلیل موفقیت خود را دخالت فرشته عنوان می کند که البته این موضوع موجب حسادت نامادری و خواهرخوانده هایش شده که در حال کار در یک کارگاه ظرفشویی و رختشویی هستند.

روزی آناستازیا (یکی از خواهرخوانده های سیندرلا) بطور تصادفی متوجه خروج شاهزاده و سیندرلا از شهر به سمت جنگل می شود و به تعقیب آنها میرود.

 

Cinderella III-A Twist in Time-2

 

در دل جنگل فرشته با عصای سحرآمیزش و موشها در حال آماده کردن یک ضیافت برای ورود آنهاست. آناستازیا که بطور پنهانی این صحنه را می بیند و با خود می گوید پس سیندرلا با جادوی فرشته به این موفقیت دست یافته است! فرشته عصای خود را به گوشه ای پرت می کند و آناستازیا آن را برمی دارد و به نزد مادرش بازمی گردد و فرشته که در جستجوی عصای خود آمده با او درگیر می شود و آناستازیا فرشته را به مجسمه تبدیل می کند.

نامادری عصای سحرآمیز را عاملی برای قدرت، ثروت و انتقام معرفی می کند و به کمک آن زمان را به عقب بازمیگرداند. جایی که هنوز سیندرلا ازدواج نکرده است.

 

Cinderella III-A Twist in Time-3

 

نامادری با جادوی عصا، لنگه کفش به جا مانده سیندرلا را اندازه پای آناستازیا می کند و ذهن شاهزاده را دچار توهم کرده و در نهایت آناستازیا به عنوان محبوب شاهزاده به قصر وارد می شود.

شاهزاده با آناستازیا میرقصد ولی از لمس دست آناستازیا احساس عاشقانه ای ندارد. چرا که جادو نمیتواند در حریم عشق نفوذ کند تا اینکه بالاخره با کمک موشها حقیقت آشکار میشود.

آناستازیا پشیمان شده جادو را باطل میکند فرشته از زندان مجسمه ای خود بیرون می آید و آندو دوباره با هم ازدواج میکنند.

در انتها فرشته خطاب به سیندرلا و شاهزاده میگوید "بالاخره شما به زندگی اصلیتون بازگشتید" شما قبلا با هم زن و شوهر بودید و اکنون به همان سرنوشت بازگشتید.

 

Cinderella III-A Twist in Time-1

 

نقد انیمیشن :

 

1- جبرگرایی

تقدیر از پیش نوشته شده موضوعی است که در اینجا و بسیاری از آثار هالیوود به چشم میخورد بعنوان مثال انیمیشن "پاندای کونگ فوکار" و فیلم سینمایی "ماتریکس". اینطور القاء میشود که سیندرلای زیبا و شاهزاده در هر حال با هم خوشبخت میشوند و آناستازیا و خانواده اش محکوم به زشتی و فقر و بیچارگی. تقدیری که خواست فرشته است که حتی در نبود فرشته هم توسط موشها محقق میشود و غیر قابل تغییر است.

جبرگرایی یکی از انشعابات شیطان پرستی است که طبق آیات قرآن شیطان پس از رانده شدن از بهشت به خداوند متعال گفت: پروردگارا تو مرا گمراه ساختی در صورتی که طبق آیه 50 سوره کهف گفته میشود که "و او از فرمان پروردگارش سرپیچید".

2- عشق زمینی

عشق زمینی آنهم از نوع اومانیستی (انسان محوری) که به آن هویت و تقدس بخشیده میشود موضوعی انحرافی است که بعدها بصورت مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

جالب است بدانید که آقای "فریبرز روشنفکر" یکی از فیلمنلمه نویسان جوان کشور بر اساس مدارک و مکاتباتش مدعی است که فیلمنامه این انیمیشن با کمی تغییر متلعق به وی است و کمپانی والت دیزنی مرتکب سرقت ادبی شده است.

در فیلمنامه آقای روشنفکر کلمه "خداوند" بکار رفته و نگرش توحیدی همه حالت داستان را تغییر میدهد. بدیهیست در نگرش توحیدی جبرگرایی تعریف و بحث دیگری دارد.

بهر حال تاکید اینجانب در دقت روی محصولات غربی است که با حجم بالا ما را مورد هدف قرار داده و در نگرش سطحی اصلا دیده نمیشود اما وقتی با مبناها و ریشه های تفکر غربی آشنا میشویم و به لایه های عمیق تر وارد شویم متوجه یک توطئه خطرناک خواهیم شد.

والسلام


کلمات کلیدی :