سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط محراب در 92/3/29:: 11:19 عصر

نقد انیمیشن دیو و دلبر  Beauty and the Beast

فراماسونری و مسیح

دیو و دلبر Beauty and the Beast داستانی است که تاکنون به روایتهای مختلف در قالبهای مختلف فیلم، سریال و انیمیشن ارایه شده است.داستان اصلی همان انیمیشن سینمایی سال 1991 می باشد که در نسخه شماره 2 در سال 1997 همان داستان با تغییرات و تحریفاتی بصورت ویدیویی بازسازی و ارایه شده است که این دو فیلم موضوع نقد خواهند بود.

 

مشخصات انیمیشن اصلی دیو و دلبر 1: (Beauty and the Beast 1 (1997

 

Beauty and the Beast (1997) دیو و دلبر

Ratings: 8/10

Director: Gary Trousdale, Kirk Wise

Country: USA

Production Co: Walt Disney

 

Beauty and the Beast1-1991-Cover دیو و دلبر

Beauty and the Beast 1 (1997)

داستان انیمیشن :

در یک شب سرد زمستانی شاهزاده مغرور درخواست کمک پیرزنی که به قصر پناه آورده بود را با تندخویی رد می کند و او را از قصر می راند. ناگهان پیرزن به فرشته ای تبدیل می شود و شاهزاده را به جرم نداشتن عشق و عطوفت به یک دیو زشت تبدیل می کند. همچنین همه خدمه قصر به اشیائی چون ساعت و شمعدانی و ... تبدیل می شوند.
فرشته (همان پیرزن) یک گل سرخ به دیو (همان شاهزاده) می دهد و به او می گوید اگر تا قبل از افتادن آخرین گلبرگ آن در سن 21 سالگی بتواند عشق واقعی دوطرفه را تجربه و درک کند، طلسم شکسته خواهد شد و همه چیز بحالت عادی بازمی گردد در غیر اینصورت شاهزاده و خدمه قصر برای همیشه نفرین شده باقی خواهند ماند. همچنین یک آینه جادویی به دیو می دهد که هر چیزی که خواست در همان لحظه در آینه ببیند.

Rose & Mirror

گل رز و آینه

در آنسوی جنگل دهکده ای بود که دختری زیبا بنام "بل" Belle با پدرش زندگی میکردند. دست سرنوشت بل را به درون قصر می کشاند. دیو دختر را در قصر اسیر می کند. خدمه قصر این اتفاق را به فال نیک می گیرند و امیدوارند به کمک دختر طلسم باطل شود. دیو علی رغم تندخویی و قساوت قلب به دختر احساس علاقه می کند و طی حوادثی احساس عشق دوطرفه می شود یعنی دختر هم عاشق دیو می شود و سرانجام طلسم باطل می شود و شاهزاده و همه خدمه به حالت طبیعی بازمی گردند.


مشخصات انیمیشن تغییر یافته دیو و دلبر 2 :

 

Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas (1997)  (دیو و دلبر 2: کریسمس جادو  شده (طلسم شده

Ratings: 5.8/10

Director: Andrew Knight

Country: USA | Canada

Production Co: Walt Disney

 

Beauty and the Beast2-1991-Cover دیو و دلبر

Beauty and the Beast 2: The Enchanted Christmas (1997)

داستان انیمیشن :

در شماره 2 اصل داستان دچار تغییرات و تحریفات جالب و هدفداری شده که عمده آن شامل گنجاندن مولفه های مسیحیت در انیمیشن است. در این نسخه تاکید می شود حادثه نفرین شدن قصر و شکسته شدن طلسم هر دو در عید کریسمس اتفاق می افتند. به وجود ستاره راهنما و احساس امیدواری در کریسمس تاکید می شود. همچنین پیرزن گدا را بصورت تک چشم نمایش میدهد.

تغییر بعدی شخصیت "فورته" Forte است که به اصل داستان اضافه شده است. فورته نوازنده ارگ در قصر است که بعد از نفرین قصر به یک ارگ بادی تبدیل می شود. او شخصیت منفی داستان است و مخالف ایجاد احساس عشق است بین دیو و دلبر که نتیجه آن باطل شدن جادو است. فورته به بل حسادت می کند و درصدد بیرون راندنش از قصر است. سرانجام دیو پس از پی بردن به نیت پلید فورته او را از بین می برد و با عشق بین دیو و دلبر در ایام کریسمس، طلسم باطل میشود و همه چیز به حالت عادی بازمی گردد و شاهزاده با "بل" ازدواج می کند.

 

Beauty and the Beast-Prince & B1

شاهزاده قبل و بعد از تبدیل شدن به دیو

Beauty & the Beast

 

نقد انیمیشن :

 

1- معجزه عشق

همانظور که قبلا هم اشاره شد عشق زمینی بین زن و مرد آنهم از نوع اومانیستی (انسان محوری) قدرت و جادو نیست و هویت و مبنایی هم ندارد بلکه قسمتی از طبیعت و غریزه است. اصالت دادن به چنین عشقی در امتداد ماده پرستی و اومانیسم است. این انحراف بزرگی است که مکرر القاء میکنند. درجایی عشق خود جادو می کند و در جایی هم مثل اینجا جادو را باطل می کند. تعریف اسلام و نوع نگرش آن از عشق متفاوت است.

 

2- مسیح اول

"امید" هدیه ای که هر سال در عید کریسمس داده می شود همان شاخه گل رز که پیرزن به شاهزاده داد و در اصل امید به ظهور مسیح (ع) است و عشق ورزی که در ایام تولد حضرت مسیح واقع میشود و طلسم را می شکند و ستاره راهنما که احتمالا همان ستاره "بیت اللحم" است که هنگام تولد مسیح (ع) درخشید. پیرزن تک چشم هرم معروف فراماسونری پشت او مشخص است، همان فرشته ای است که مامور به برقراری عدالت و عشق است. او نمادی است از خداوند یا همان حضرت مسیح در دین مسیح. پس مسیح فراماسونری را مسیح واقعی معرفی می کند. یعنی همان ادعای دجال که خود را مسیح واقعی معرفی می کند.

 رز و صلیب  Rose Cross یا Rosy Cross یا Rosicrucianism یکی از گروه های معروف فراماسونری است. همچنین عدد 21 (آخرین مهلت شاهزاده) عدد مقدس فراماسونری و حداقل سن ورود به لژهای فراماسونری است.

Beauty and the Beast-Prince & Angel

پیرزن یا همان فرشته با شاخه گل رز در نسخه سال 1991

 

old woman & Rose 1

پیرزن یا همان فرشته با شاخه گل رز در نسخه سال 1997

 

old woman & Rose

پیرزن یا همان فرشته

 

RoseCross1

دو نمونه از علایم گروه رز صلیب

 

 

RoseCross2

 

 

3- مسیح دوم:

"فورته" یا ارگ بادی، قبل از جادوی قصر چهره ای شبیه به فراعنه مصر دارد و با آرایشهای عجیب شیطان پرستی و بعد از تبدیل شدن به ارگ بادی (همان ارگ کلیسا) چیزی می شود شبیه به بتهای معابد و مجسمه هایی که در مراسم های شیطان پرستی وجود دارد. فیلم او را نماد شیطان معرفی می کند. شیطانی که ریشه در مصر باستان دارد. اگر ارگ بادی را نمادی از کلیسا بدانیم در این صورت همان دجال یا ضد مسیح تداعی می شود. اما واقعیت چیست؟ ببینید چطور حق و باطل آمیخته شده!

 

Beauty and the Beast-Forte

فورته آهنگساز قصر در شکل واقعی قبل از طلسم شدن (شبیه فراعنه مصر)

 

Beauty and the Beast-Forte-Org2

 

Beauty and the Beast-Forte-Org1

فورته آهنگساز قصر بعد از تبدیل شدن به ارگ بادی (ارگ کلیسا) شبیه معابد فراماسونها

 

Bohemian Grove

عکس واقعی از مراسم عبادت گروه بوهمین گراو فرقه معروف شیطان پرستان آمریک

 

Pipe Organ1

 

Pipe Organ2

دو نمونه تصویر از ارگ بادی در کلیساها

 

leroy & stitch-Music

صحنه اجرای کنسرت شبیه محل عبادت فراماسونها و شبیه ارگ بادی کلیساها

(انیمیشن دیگر نقد شده در وبلاگ بنام leroy & stitch)

 

4- تبرئه ابلیس:

شیطانی که فیلم معرفی می کند فورته است اما چهره شیطانی دیگر، یعنی خود دیو تبرئه می شود. دیو را یک شاهزاده خطاکاری معرفی می کند که توسط نیروی خیر (خداوند) نفرین شده و به اینصورت درآمده است. این همان داستان شیطان پرستهاست در خصوص ابلیس. فرشته ای که در اثر اشتباهی رانده شده و ماهیتش خوب است. در آموزه های شیطان پرستها پس از این رفع اتهام، ارتباط، معامله و پرستش قدمهای بعدی است.

 

5- رابطه شیطان و انسان :

باز پیام شیطانی ایجاد رابطه با انسان و ادعای خوب و قدرتمند بودن شیطان علی رغم چهره وحشناک یا عجیب او که در فیلمهای مختلف بصورت فرشته، موجود فضایی، غول چراغ جادو، عروسک، روبات و ... نمایش می شود.

 

6- بت پرستی :

انتخاب یک تکه چوب و برای آرزوها بدین صورت که طی مراسمی تک چوبی دست بدست میگردد و هر کس با لمس آن در دل یک آرزو میکند تا سال آینده برآورده شود. این نمادی از بت پرستی است.

 

7- تناسخ :

تبدیل شدن شاهزاده به موجود دیگر و خدمه قصر به اشیاء القاء و در نهایت بازگشت آنها به صورت اول تداعی گر فرضیه جنجالی تناسخ است که مواجهه سهل انگارانه با آن می تواند پایه های اصلی اعتقاد توحیدی را متزلزل کند.

 

8- انتخاب شده

برگزیده و انتخاب شده بودن موضوعی است بسیار در آثار غربی مشهود است و ریشه در ادعای برگزیده بودن قوم صهیونیزم دارد. این موضوع به صورتی دیگر در اسلام و ادبیات ما هم وجود دارد که ان شا الله در یک مبحث مستقل و مفصل انحرافات اتفاق افتاده بررسی خواهد شد. در اینجا شخصیت "بل" یک برگیزده است که ماموریتی که دارد را انجام می دهد.

 

9- نژادپرستی

در تمام طول فیلم فاصله زیادی بین خدمه قصر و شاهزاده وجود دارد و خدمه هیچ هویت مستقلی بدون خدمت به قصر ندارند. گویی آنها واقعا جزئی از قصر هستند! آنها بخاطر گناه شاهزاده توسط آن نیروی برتری که گویی مقصودشان خدا بوده، تبیه می شوند. خدای معرفی شده در فیلم هم تبعیض موجود را پذیرفته است. آنها در مدت تنبیه هم به اشیائی برای خدمت به شاهزاده تبدیل می شوند.  تایید و القاء نژاد پرستی، آپارتاید، سیستم طبقاتی و برده داری بعنوان یک اصل صحیح در طول داستان قابل برداشت است.

 

10- نفرین شده

قصر نفرین شده تداعی گر قوم بنی اسراییل است که به قوم نفرین شهرت دارند در صورت صحت چنین برداشتی پایان خوش و تبرئه شاهزاده همان ادعای برائت و پاکی صهیونیست هاست که اغلب با نماد دستکش سفید اشاره می شود.

 

از طرفی داستان شاهزاده تداعی گر داستان حضرت یعقوب ع است که طبق بعضی روایات اسلامی شبی گدایی را که به درب خانه او آمده بود رد می کند و همان شب به خواست خداوند زمینه ابتلای وی به آزمایش سخت که همان فراق یوسف بود فراهم شد.

 

11- جام جم

آینه ای که پیرزن به دیو داد تداعی گر همان "جام جم" در شاهنامه است که در افسانه ها بصورت گوی هم آورده شده است که اغلب جادوگردان استفاده می کنند.

 

12- دیو درون :

از جمله نکات مثبت فیلم می توان به تجسم عمل بد در انسان را بصورت دیو مجسم می شود و موضوعی است که اسلام هم وجود دارد. هر عمل بدی صورت و ظاهر زشتی دارد که در دنیا به چشم برزخی می توان دید و در آخرت عیان خواهد شد.

 

13- مصر باستان :

نکته دیگر ارتباط شیطان با مصر باستان که موضوع مهم و درستی است.

 

************

 

دو نمونه از محصولات دیگر دیو و دلبر

1- فیلم سینمایی دیو و دلبر که داستان در کل متفاوت است و فقط الهام گرفته از داستان اصلی است.

Beauty and the Beast (2009)

Ratings: 3.3/10

Director: David Lister

Stars: Estella Warren, Rhett Giles and Victor Parascos

Country: Australia

Production Co: Limelight International Media Entertainment

 

2- انیمیشن شماره 3 که شامل سه داستان کوتاه در خصوص دوران اسارت بل و حوادث داخل قصر می باشد.

 

Beauty and the Beast 3 - Belle"s Magical World (1998)  Video

Ratings: 5.1/10

Directors: Cullen Blaine, Dale Case

Country: USA

Production Co: Walt Disney

 

والسلام


کلمات کلیدی :